Monday, August 31, 2009

KE ARAH MENJANA GENERASI BERTAKWA

Oleh
Ansir Salim
UiTM Sabah, Beg Berkunci 71,8897 Kota Kinabalu, Sabah.
Tel: oi4 6793451 (hp)


MANUSIA DAN KETAKWAANNYA

“Hai manusia, Aku telah menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan demikian itulah kami jadikan kamu besuku-suku dan berbangsa-bangsa. Sesungguhnya semulia-mulia dikalangan kamu di sisiKu adalah yang bertakwa”.

Al Hujerat : 13

Asal kejadian manusia di dunia adalah dari Adam a.s dan Hawa dan nenek moyang kita ini pula telah mula-mula diciptakan dari saripati tanah dan roh yang ditiupkan. Seterusnya keturunan bani Adam telah berkemabang bersuku-suku dan berbangsa-bangsa hinggalah hari ini kita dapati penduduk dunia sudah mencapai 6-7 billion. Ayat ini menerangkan hubungan Allah swt sebagai pencipta (khaliq) dan manusia sebagai hambaNya (makhluq) ditentukan oleh nilai dan kualiti takwa seseorang manusia. Jika kita ditanya kenapa hubungan kita sebagai hamba dengan Allah swt ditentukan dengan nilai takwa. Mengapa nilai takwa menjadi menentu aras kualiti seseorang itu dengan yang lain pada penilaian Allah swt, kenapa tidak pada nilai kesabaran kita, pengorbanan kita, semangat jihad kita, keikhlasan kita, rasa cinta kasih, harap, cemas, tawakkal, ridha dan lain-lain sebagainya yang selalu disebut orang nilai-nilai murni.

Prof.Hamka dalam tafsir Al Azhar membahas tentang takwa ini adalah mengandungi semua nilai-nilai jiwa yang kita sebutkan di atas. Apa arti takwa? Perkataan takwa diambil dari rumpun kata wiqayah artinya memelihara. Memelihara hubungan yang baik dengan tuhan. Memelihara diri jangan sampai terperosok kepada suatu perbuatan yang tidah diredhai oleh Tuhan.Memelihara segala perintahNya supaya dapat dijalankan. Memelihara kaki jangan terperososk ke tempat yang lumpur atau berduri. Sebab pernah ditanyakan orang kepada sahabat Rasulullah, Abu Hurairah r.a, apa erti takwa? Beliau menjawab: ”Pernahkah kau bertemu jalan yang banyak duri dan bagaimana tindakanmu waktu itu?” Orang itu menjawab: ”Apabila aku melihat duri, aku mengelak ke tempat yang tidak ada durinya atau aku langkahi, atau aku mundur.” Abu Hurairah menjawab:”Itulah dia takwa!” (Riwayat dari Ibnu Abid Dunya). Belaiu mengusulkan tiada istilah lain yang layak buat menggantikan perkataan takwa itu. ”Jangan selalu diertikan takut, sebagai yang diartikan sebahagian orang dari dahulu hingga sekarang ini. Sebab takut hanyalah sebahagian kecil dari takwa. Meskipun di satu-satu waktu ada juga diartikan dengan takut, tetapi terjadi yang demikian ialah pada susunan ayat yang cenderung kepada arti yang terbatas itu sahaja. Padahal arti takwa lebih mengumpul banyak hal.Bahkan dalam takwa terdapat juga berani! Memelihara hubungan denga Tuhan, bukan sahaja kerana takut, tetapi lebih lagi kerana ada kesadaran diri, sebagai hamba. Jadi takwa adalah pelaksanaan dari iman dan amal soleh.

Rukun iman mengajar kita tentang percaya kepada adanya pencipta yang maha esa; mencipta segala yang ada di alam maya ini dan sekaligus mengatur dan mentadbir segala dan akhirnya menentukan kesudahan kepada semua yang berlaku. Seterusnya percaya kepada para malaikatNya, kitab-kitabnya, para rasul dan nabiNya, hari pembalasanNya dan qadha dan qadarnya. Semuanya ini perlulah diyakini dengan sebenar-benarnya seperti yang kita istilahkan sebagai tauhid rububiyyah. Keimanan ini akan menghasilkan buahnya yang berupa amal soleh, iaitu pengabdian sepenuhnya kepada Tuhan, perlaksanaan ketaatan kepada segala perintah dan laranganNya. Semuanya ini dinyatakan didalam rukun islam: mengisytiharkan bahawa diri ini adalah hamba kepada yang maha berkuasa mencipta segalanya; mendirikan solat, berpuasa pada bulan ramadhan, mengeluarkan zakat dan menunaikan haji yang juga dikenali sebagai tauhid uluhiyyah. Nah! disinilah fungsi sebenar nilai takwa itu....memelihara semua rukun iman dan rukun islam. Dengan menjaga keyakinan dan kepercayaan yang benar dan melakukan segala amal soleh sekaligus menjauhi larangannya akan akhirnya mengangkat martabat manusia itu menjadi semualia-mulia makhluk bahkan mampu mengalahkan para malaikat hatta iblis ketua para malaikat pun diperintahkan untuk bersujud kepada Adam a.s, nenek manusia. Sebaliknya nilai takwa ini jugalah yang telah menggelincirkan Adam dan Hawa dari singgahsananya di syurga apabila telah melanggar perintah Tuhan. Kisah ini diceritakan dalam Al Qura’an, surah Al-Baqarah, ayat 34-36 yang bermaksud:

”Dan ingatlah ketika kami berfirman kepada para malaikat,”Sujudlah kamu kepada Adam!” Maka mereka pun sujud kecuali Iblis. Ia menolak dan menyombongkan diri, dan ia termasuk golongan yang kafir. Dan kami berfirman, ”Wahai Adam! Tinggalah engkau dan isterimu di dalam syurga, dan makanlah dengan (berbagai makanan) yang ada di sana sesukamu. (Tetapi) janganlah kamu dekati pohon ini, nanti kamu termasuk orang-orang yang zalim!”.Lalu setan memperdayakan keduanya dari surga sehingga keduanya dikeluarkan dari (segala kenikmatan) ketika keduanya di sana (surga).Dan kami berfirman,”turunlah kamu! Sebahagian kamu menjadi musuh bagi yang lain. Dan bagi kamu ada tempat tinggal dan kesenangan di bumi sampai waktu yang ditentukan.”


MAKHLUK PILIHAN

Memanglah manusia adalah makluk yang istimewa dan pilihan di sisi Allah. Dia lebih mulia, lebih utama dan lebih tinggi daripada makhluk yang lain yang dijadikan Allah. Segala sesuatu isi alam ini dijadikan tuhan untuk dia. Kepadanya diberikan apa yang tidak diberikan kepada makhluk lain. Sehingga seluruh alam semesta dan binatang-binatang semuanya tunduk dan berkhidmat khas buat manusia.Bahkan Malaikat yang menjadi penghuni ghaib dari langit dan bumi, banyak diantaranya yang ditugaskan semata-mata untuk menjaga dan memelihara manusia, sedang manusia tidak ada yang berkhidmat kepada Malikat hatta menjadi pengawal malaikat sekalipun. Kemuncak kasih sayang dan keistimewaan manusia adalah saat ia dinobatkan Allah sebagai Khalifatul-Lah fil Ardhi, khalifah atau pelaksana Tuhan di muka bumi ini. Saat itulah bermulanya sejarah yang panjang hubungan antara manusia dan Iblis dan kuncu-kuncunya. Hubungan permusuhan dan segala bentuk kebencian Iblis terhadap manusia yang telah menggugat dan mencabar kedudukan dan martabatnya sebagai makhluk yang paling hebat sebelumnya. Bayangkanlah dia harus tunduk dan sujud di hadapan Adam yang dianggapnya lebih rendah kerana diciptakan dari tanah, sedangkan dia pula lebih tinggi kerana diciptakan dari api.

Firman Allah swt; surah Al-A’raf; ayat: 11-18.

11.“Dan sesungguhnya, kami telah menciptakan kamu, kemudian membentuk (tubuhmu), kemudian kami berfirman kepadapara malaikat. “Bersujudlah kamu kepada Adam,” maka mereka pun sujud kecuali Iblis. Ia tidak termasuk mereka yang bersujud.

12.(Allah) berfirman, “Apakah yang menghalangimu (sehingga) kamu tidak bersujud ketika aku menyuruhmu?” (Iblis) menjawab, “Aku lebih baik daripada dia. Engkau ciptakan aku dari api,sedangkan dia Engkau ciptakan dari tanah.”

13.(Allah) berfirman,”Maka turunlah kamu darinya (surga); kerana kamu tidak sepatutnya menyombongkan diri di dalamnya. Keluarlah! Sesungguhnya kamu termasuk makhluk yang hina.”

14.(Iblis) menjawab, “Berilah aku penangguhan waktu, sampai hari mereka dibangkitkan.”

15.(Allah) berfirman,”Benar,kamu termasuk yang diberi penangguhan waktu.”

16.(Iblis) menjawab,”Kerana Engkau telah menyesatkan aku, pasti aku akan selalu menghalangi mereka dari jalan-Mu yang lurus,

17.Kemudian pasti aku akan mendatangi mereka dari depan, dari belakang, dari kanan, dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur.”

18.(Allah) berfirman,”Keluarlah kamu dari sana (surga) dalam keadaan terhina dan terusir! Sesungguhnya barangsiapa di antara mereka ada yang mengikutimu, pasti akan aku isi neraka Jahanam dengan kamu semua.”

Dialog antara Tuhan dan iblis melalui ayat-ayat di atas jelas menunjukkan betapa hubungan antara Tuhan, manusia dan iblis. Tuhan telah menukilkan ayat-ayatNya dalam Al Quran berupa diolog langsung antara Dia dengan Iblis, supaya kita dapat benar-benar merasai dan menghayati peristiwa agung itu....masyaAllah! Tuhan telah memuliakan manusia dan menghinakan iblis. Bayangkanlah betapa kebencian iblis terhadap manusia yang telah merampas kemuliannya sekaligus menjadi penyebab kepada pengusirannya dari surga dengan terhina dan sekaligus berpantang arang dengan Tuhan serta menerima hakikat bahawa itulah kali terakhir saatnya berdiam di surga dan terperosok ke tempat yang paling hina dan menakutkan....neraka Jahannam!! Dan ini pasti berlaku dan masanya juga sudah dipersetujui, nauzubilLahi minzalik. Sesungguhnya iblis telah membayar harga yang tidak ternilai mahalnya hanya kerana hilangnya nilai takwa dalam dirinya. Lebih hebat lagi, iblis telah mengistiharkan perang habis-habisan terhadap manusia. Dengan angkuhnya iblis melaungkan matlamatnya yang jelas, tempoh yang pasti, taktik dan strategi perang dan bakal kejayaan yang akan diraihnya sepanjang tempoh tersebut. Bayangkan betapa beraninya iblis mencabar Tuhan.....dan Tuhan menjawab cabaran itu dengan mengisi neraka Jahannam dengan iblis dan semua yang menjadi pengikutnya.

Seterusnya, marilah kita hayati sambungan ayat-ayat berikutnya; ayat: 19-27.

19. Dan (Allah berfirman), ”Wahai Adam! Tinggalah engkau bersama isterimu dalamsurga dan makanlah apa saja yang kamu berdua sukai. Tetapi janganlah kamu berdua dekati pohon yang satu ini. (Apabila didekati) kamu berdua termasuk orang-orang yang zalim.”

20. Kemudian setan membisikkan pikiran jahat kepada mereka agar menampakkan aurat mereka (yang selama ini) tertutup. Dan (setan) berkata, ”Tuhanmu hanya melarang kamu berdua mendekati pohon ini, agar kamu berdua tidaka menjadi malaikat atau tidak menjadi orang yang kekal (dalamsurga).

21. Dan dia (setan) bersumpah kepada keduanya, ”Sesungguhnya aku ini benar-benar termasuk para penasihatmu,”

22. dia membujuk mereka dengan tipu daya. Ketika mereka memamah (buah) pohon itu, tampaklah oleh mereka auratnya,makamulailah mereka menutupinya dengan daun-daun surga. Tuhan menyeru mereka, “Bukankah Aku telah mengatakan bahawa sesungguhnya setan adalah musuh yang nyata bagimu?”

23.Keduanya berkata, “Ya Tuhan kami, kami telah menzalimi diri kami sendiri. Jika Engkau tidakmengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, niscaya kami termasuk orang-orang yang rugi.”

24. (Allah) berfirman, ”Turunlah kamu! Kamu akan saling bermusuhan satu samalain. Bumi adalah tempat kediaman dan kesenanganmu sampai waktu yang telah ditentukan.”

25. (Allah) berfirman, ”Di sana kamu hidup, di sana kamu mati, dan dari sana (pula) kamu akan dibangkitkan.”

26. Wahai anak cucu Adam! Sesungguhnya Kami telah menyediakan pakaian untuk menutupi auratmu dan untuk perhiasan bagimu. Tetapi pakaian takwa, itulah yang lebih baik. Demikianlah sebahagian tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka ingat.

27. Wahai anak cucu Adam! Janganlah sampai kamu tertipu oleh setan sebagaimana halnya dia telah mengeluarkan ibubapakmu dari surga, dengan menanggalakan pakaian mereka untuk memperlihatkan aurat keduanya. Sesungguhnya dia dan pengikutnya dapat melihat kamu dari suatu tempat yang kamu tidak dapat melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan setan-setan itu pemimpin bagi orang-orang yang tidak beriman.

Memang hebat dahsyat perjuangan makhluk pilihan dan utama itu, untuk menyedari siapa dia. Dia datang ke dunia dengan misi kekhalifaannya bersama dengan musuhnya yang besar, iaitu Iblis. Sejak itu maka sejak kakinya tercecah ke muka bumi ini,musuh besarnya itu telah berusaha hendak memesongkan langkahnya dan menghalang-halanginya supaya lupa akan dirinya yang dituntut menyuburkan jiwa takwa demi meraih semula kedudukan asalanya di surga. Jelaslah pada kita sekarang betapa nilai takwalah yang menyebabkan manusia dan Iblis hilang kelayakannya untuk berdiam di surga. Bezanya hanyalah, Iblis tiada jalan untuk kembali bahkan telah tetap titik akhirnya adalah di neraka, sedangkan manusia jalannya kembali ke surga masih terbentang luas selagi mana ia mampu menggilap nilai ketakwaan dalam dirinya sehingga mencapai kualiti hamba yang berjiwa tenang. Dengan cinta kasih Allah swt dikurniakan segala rahmat dan rahimya untuk kembali ke tempat asal neneknya Adam as di surga:

”Hai jiwa yang tenang, Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhaiNya. Maka masuklah ke dalam jamaah hamba-hambaKu. Dan masuklah ke dalam surgaKu!”

(Al Fajr, ayat: 27-30)

Untuk mencapai matlamat ini dan berhadapan dengan serangan dahsyat dari iblis-setan Tuhan tidak membiarkan makhluk pilihanNya itu terkatung-katung tanpa pimpinan. Manusia telah dianugerahkan dengan segala macam keperluan, serba-serbi persediaan, ringkasnya serba lengkap dan sempurna! Apa yang diperlukan hanyalah upaya membangunkan jiwa takwa .....


MEMBINA JIWA TAKWA

Kita tidak akan dapat membina atau membangunkan jiwa takwa insan itu, sebelum kita menegetahui rahsia manusia itu sendiri. Apa sebenarnya manusia itu? Dan apa hakikatnya?

Apakah dia itu sekadar susuk tubuh yang berdiri, dan satu bentuk tegap keras? Adakah dia itu sekadar kumpulan sejumlah sel-sel yang menjadi tisu-tisu kemudian organ-organ dan akhirnya menjadi sistem-sistem yang bekerjasama untuk hidup? Kalau benar manusia itu demikian, sungguh betapa hina dan rendahnya! Tak ada bezanya dengan kucing dan segala makhluk lain yang ada di mukabumi ini.

Ya, benar manusia itu bukanlah sekadar tubuh yang dapat diraba. Akan tetapi Tuhan telah menciptakan nenek manusia yang pertama dengan tanganNya sendiri, dan setelah Roh Ilahi, ditiupkan kepadanya dan dia telah beroleh hidup. Ingatlah ketika Tuhanmu berkata kepada para malaikat:

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“(Ingatlah) ketika Tuhanmu berkata kepada malaikat: Sesungguhnya Aku menciptakan manusia dari tanah. Lalu, apabila Aku telah sempurnakannya Aku tiupkan padanya roh dari ciptaanKu, maka hendaklah kamu tersungkur dengan bersujud dengannya.”

Shad: 71-72

Itulah hakikat manusia, roh yang tinggi dan jasad yang rendah. Jasad adalah sebagai rumah, sedang roh sebagai pemilik dan penghuninya. Jasad sebagai kenderaan, sedang roh sebagai penunggang dan pengemudinya. Rumah tidak diciptakan kerana dirinya, demukian pula kenderaan tidak diadakan kerana zatnya. Akan tetapi rumah diciptakan adalah untuk kemaslahatan si penghuni, dan kenderaan diadakan untuk kemanfaatan si penunggangnya. Oleh kerana itu, betapa ajaibnya anak Adam yang mengabaikan pembinaan jiwanya ketimbang jasadnya. Merendahkan penghuni dan penunggangnya, dan menghormati rumah serta kenderaannya! Jika benarlah konsep modal insan yang hendak dibangunkan adalah memfokuskan pada jasadnya, maka betapa kita sedang merintis suatu jalan yang jauh tersesat dari matlamat asal manusia itu diciptakan! Tidak ada bezanya dengan memelihara haiwan ternakan bahkan lebih hina lagi! Sedangkan martabat manusia sebenarnya paling tinggi daripada semua makhluk yang diciptakan Allah SWT sehinggakan malaikat juga disuruh sujud pada Adam. Bahkan semua yang diciptakan oleh Allah SWT khusus diperuntukkan buat manusia menjalankan amanah yang telah dipikulkan kebahunya....alangkah maha pengasih dan penyayangnya Allah SWT !

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Seketika Tuhan menawarkan amanat itu kepada langit dan bumi dan gunung-ganang, semuanya merasa berat buat memikulnya, semua memohon keringanan dari Tuhan. Tetapi manusia tampil ke muka menyediakan diri buat memikul amanat itu!”

Al Ahzab :72

Demikianlah manusia, yang terdiri dari roh dan jasad. Jasad mempunyai tuntunan-tuntunan dari jenis dunianya yang rendah, sedang roh mempunyai tuntunan-tuntunan dari jenis dunianya yang tinggi.

Persimpangan antara unsur roh dan jasad, antara rumah dan penghuninya, antara kenderaan dan pemandunya, Tuhan kurniakan pula akal dan nafsu. Akal murni yang sedia menerima kehadiran ilmu dan makna, manerima wahyu bagi menimbang antara yang baik dan yang buruk. Manakala nafsu pula cenderung memenuhi tuntutan jasad yang lebih rendah nilainya.

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Sesungguhnya nafsu ammarah itu mengajak kepada perbuatan mungkar”
Yusuf:53

Kendati pun begitu nafsu dengan jasadnya perlu bagi memastikan kelangsungan hidup manusia di dunia ini. Dengan nafsu makan dan minum, jasad boleh terus kekal berfungsi tidak mati. Dengan nafsu seks, jasad dapat dikekalkan dari pupus dari muka bumi ini. Dengan nafsu terhadap dunia, jasad sentiasa ghairah untuk berdiam di bumi.

Jadi, di sinilah peranan akal yang memandu, mendidik dan membimbing nafsu dan jasadnya untuk naik dari tingakat nafsu yang paling rendah, iaitu nafsu amarah kepada nafsu yang lebih tinggi, iaitu nafsu mutmainnah, tingkat nafsu yang Tuhan telah telah jamin tempatnya adalah surga. Tingkat nafsu lebih tinggi lagi adalah milik dikalangan insan yang dipilih khas iaitu, para rasul, nabi dan wali serta ulama pewaris nabi. Dengan didikan dan bimbingan wahyu Ilahi dan sunnah Rasulullah maka dapatlah akal memelihara nafsu dan jasadnya ke jalan yang diredhai Allah SWT; mengerjakan apa yang diperintahkan dan meniggalkan apa yang dilarang dan itulah yang kita namai sebagai takwa. Bukankah? semua perbuatan atau pekerjaan yang kita lakukan itu tidak lain dan tak bukan adalah merupakan ibadah kita kepada Tuhan, ubudiyyah kita kepada Rab! Tauhid Uluhiyyah. Dan semua ini terangkum dalam rukun islam yang lima...Syahadah kita, solat kita, puasa kita, zakat kita, haji kita. Bahkan semua semua pekerjaan kita tidak terlepas dari neraca perintah dan larangan yang akhirnya menentukan kualiti ibadat seseorang dan itulah matlamat manusia diturunkan di mukabumi ini.

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadat kepadaKU”

Az Zariyat:56

Jika kita perhatikan ayat-ayat Al Quran yang menyentuh tentang perintah Allah SWT terhadap hambanya seperti mendirikan solat, zakat, puasa, haji, qisas, jihad, nikah kahwin, berjual beli dan lain-lain lagi, maka bertemulah kita dihujung ayat-ayat itu “Laa’llakum tattakun”(agar supaya kamu bertakwa). Dapatlah difahami dengan sebenar-benarnya betapa kasih sayangnya Tuhan mempersiapkan manusia berhadapan dengan musuhnya yang sebenar iaitu, iblis dan setan. Hanya nilai takwa inilah yang mampu mengalahkan iblis-setan yang sentiasa menyerang nafsu dan akal manusia agar menzalimi dirinya sendiri seperti yang mereka lakukan terhadap nenek kita Adam a.s. hingga tergelincir dari surga. Pembinaan jiwa takwa ini dapat dilakukan dengan membuat latihan yang bersungguh-sungguh dan berterusan terhadap kedua-dua Roh dan jasad kita. Disinilah hikmahnya kita melaksanakan ibadah puasa bagi melahirkan jiwa takwa.


PERANAN PUASA DALAM PEMBENTUKAN GENERASI BERTAKWA

Puasa bulan Ramadhan termasuk salah satu dari lima Rukun (tiang) islam. Dalam bahasa Arab puasa disebut shiam atau shaum, yang pokok artinya ialah menahan. Di dalam peraturan syarak dijelaskan bahawasanya syiam menahan makan dan minum dan bersetubuh suami isteri dari waktu fajar sampai waktu magrib, kerana menjunjung tinggi perintah Allah.

Berbeza dengan bentuk ibadat lain seperti berucap, iaitu termasuklah doa, zikir, menyerukan kebajikan, mencegah kemungkaran, menuntun orang zalim dan lain-lain. Ada pula dalam bentuk badaniah seperti solat, berzakat, haji dan jihad di jalan Allah. Puasa dilakukan tanpa ucapan dan tanpa perbuatan akan tetapi dengan menahan dan mencegah diri dari kebiasaan yang dibenarkan terutamanya pada dua bahagian tubuh badan iaitu, perut dan kemaluan dengan tidak makan-minum dan bersetubuh di siang hari.

PUASA MENGUATKAN JIWA

Hakikat manusiah yang telah dibincangkan bahawa manusia gabungan antara Roh dan jasad. Roh adalah tiupan pencipta yang membekalinya denga jiwa untuk hidup manakala jasad adalah tubuh berasal dari tempat yang rendah tempat jiwa berdiam. Disamping itu dibekali dengan akal dan nafus. Akal yang memandu nafsu yang sentiasa cenderung melakukan kemungkaran, supaya dapat meningkat ke kedudukan roh yang tinggi, setinggi martabatnya sebagai makhluk pilihan. Jadi sasaran musuh sebenar manusia; iblis-setan adalah nafsu yang akhirnya nanti dapat mengalahkan pengaruh akal. Itulah sebabnya orang yang gagal mengawal dirinya dianggap tidak berakal. Dengan berpuasa manusia akan dapat membebaskan dirinya dari dominasi nafsunya, terkeluar dari penjara jasmani, sanggup mengalahkan gejolak syahwatnya, menguasai kehendak kebinatangannya yang rendah itu dan naik ke tahap tinggi dan paling dekat kepada Allah yang asalnya telah meniupkannya ke dalam jasad. Pada tahap inilah pengaruh doa orang yang berpuasa sangat berkuasa. Bayangkan doa dipinta ketika kedudukan kita paling dekat dengan Tuan. Jiwa yang beginilah yang dikatakan jiwa merdeka, jiwa yang tak akan dapat dikalahkan oleh sebarang kekuatan selain Allah!

PUASA MENYIHATKAN BADAN

”Anak Adam tidak akan memenuhi tempat dari perutnya dengan kejahatan, kerana anak Adam mengatur makanan yang dapat memperkukuh tubuhnya, sekalipun tidak memungkinkannya. Iaitu, sepertiga untuk makan, sepertiga untuk minumnya dan sepertiga untuk pernafasannya.”
HR. Tirmidzi

PUASA MENDIDIK KEMAHUAN

Memperkuat kemahuan dan memperteguh kesabaran dari kebiasaan sebelumnya.

PUASA MENGENAL NILAI KENIKMATAN

Kenikmatan hanya dapat dirasakan apabila ia telah luput dari kebiasaan yang dibolehkan.





PUASA MENGINGAT KESENGSARAAN ORANG LAIN

Dapat merasakan kesusahan dan penderitaan orang lain. Ini sekaligus akan menyuburkan jiwa pemurah dan pengasih sesama manusia dan makhluk lain. Seterusnya menyuburkan semangat kekitaan dan kasih sayang dalam masyarakat.

Penutup

Semoga puasa kita dapat membawa kita kepada matlamat jiwa takwa yang sebenar. Dengan nilai takwa ini, keluarlah kita dari bulan Ramadhan dalam keadaan suci bersih terampuni segala dosa....kembali kepada fitrah...makhluk pilihan yang paling mulia disisi Tuhan...Selamat Idul Fitri.